Rozhovor s majitelem firmy Jindřichem Valentou

30.11.2016

Jakou má značka Concept historii? Jak vznikla? Jaké jsou vize do budoucna? Seznamte se s Conceptem blíže, odpovídá zakladatel společnosti Jindřich Valenta.

Značka Concept je dnes přítomná v řadě domácností, vznikala ale jako malá firma o dvou lidech, jaké byly začátky?

Historie firmy se začala psát už v roce 1991, kdy jsem jako čerstvý absolvent střední ekonomické školy otevřel ve východočeské Chocni prodejnu s domácími spotřebiči. Poté jsem začal dovážet rychlovarné konvice a konvektory z Německa. Vůbec prvním výrobkem nesoucím označení Concept byl v roce 1995 ruční šlehač Concept 100. Poté jsem získal exkluzivní zastoupení španělské značky malých elektrospotřebičů Ufesa a to na českém trhu a vzápětí i na Slovensku.

Kdy přišel první zásadní zlom a rozvoj firmy?

Jako značka se Concept představil až v roce 2001 a dynamický rozvoj, kdy se z počátečních dvou zaměstnanců rozrostla společnost na současných víc než 70 lidí, umožnil v roce 2008 prezentovat také vlastní vestavné spotřebiče.

Když jste začínal, měl jste před sebou vizi společnosti v dnešní podobě, nebo jste si tehdy takový rozvoj ani nepředstavoval?

Již na počátku jsem měl vizi značky, která se stane jednou z nejsilnějších v centrální Evropě v úrovni malých domácích elektrospotřebičů. Následně po několika letech jsem vizi rozšířil o sortiment velkých kuchyňských spotřebičů.

Co bylo klíčové pro rozšíření společnosti do dnešní podoby?

Především touha nabídnout českému zákazníkovi kvalitní produkt, splňující jeho očekávání. Španělská značka Ufesa toto nepřinesla.

Jak náročné bylo proniknout do domácností?

V českých domácnostech najdete vysavač, topidlo, žehličku, konvici, mixér či jiný kuchyňský spotřebič značky Concept již od roku 2001. Velmi rychle jsme rozšířili distribuci přes B2B partnery, s některými se znám přes 20 let. U koncových spotřebitelů je povědomí o značce vzhledem k velikosti trhu nízké. Prvních 10 let jsme si prioritně budovali zázemí a sbírali zkušenosti. Nyní přichází období budování značky, které jsme vloni realizovali především ve spolupráci s distributory. V letošním roce jsme pyšní na to, že jsme jako značka Concept zahájili první vlastní televizní kampaň a to ve dvou vlnách v září a v listopadu. Jsme si vědomi, že je třeba s B2C zákazníkem o našich hodnotách a produktech komunikovat a hodláme v kampaních pokračovat i nadále.

Jak bojujete s levnou záplavou čínského zboží?

Přistupujeme k našim produktům a tím pádem i zákazníkům poctivě. Zakládáme si na tom, aby výrobek měl vždy něco navíc. Chytrou myšlenku, která lidem usnadní používání. Nejlevnější produkty přinášené v našem oboru některými značkami jsou často hodně poruchové. Máme již dlouholetou zkušenost s faktem, že český zákazník si raději připlatí, aby dostal rozumnou kvalitu. U našich výrobků se již v době přípravy intenzivně věnujeme kvalitě s ohledem na dlouholeté zkušenosti z oboru. Sledujeme vývoj poruchovosti, aktivně čísla vyhodnocujeme a nastavujeme případná zlepšení do další výroby. Navíc se můžeme pochlubit jedním z nejrychlejších servisů v republice, u malých spotřebičů je standardní doba opravy včetně dopravy sedm dnů.

Je těžké bojovat s velkými zahraničními značkami?

Jsem stoprocentním vlastníkem značky Concept a společnosti Jindřich Valenta – Concept. Zahrnuje to všechny výhody i nevýhody principu malé firmy. Na rozdíl od korporátních značek máme výhodu ve flexibilitě a rychlosti rozhodovacích procesů uvnitř firmy. Na druhou stranu nelze počítat s finanční podporou „mateřské evropské centrály“, která by nám zaslala dotaci v podobě budgetu pro marketingové aktivity značky či větší expanzi v sortimentu. V tuto chvíli je faktem, že jsme dle GFK nejdynamičtěji rostoucí značka na českém trhu v našich komoditách.

Jaké jsou vaše vize do budoucnosti, kam byste chtěli růst?

Růst je naším prioritním cílem. Značka Concept je aktivní už nyní v 10 evropských zemích. Letos jsme úspěšně vstoupili na německý trh. Jsme na dobré cestě rozšířit distribuci do Španělska, Itálie a Francie. Na českém trhu držíme pozici číslo 1 na trhu v sušičkách hub a ovoce, číslo 2 v odšťavování a trojku v rychlovarných konvicích. Našim dalším cílem je dostat se mezi lídry trhu i v komoditách jako jsou kuchyňské spotřebiče a vysavače.

Máte široký sortiment domácích spotřebičů, chtěli byste expandovat do nějaké další oblasti?

V současné době pracujeme na propojení malých spotřebičů s velkými vestavnými spotřebiči tak, aby tvořily jednotný koncept v domácnosti. Klademe důraz na detail. Zákazníci tak budou moci již brzy zvolit troubu, myčku, odsavač ale i rychlovarnou konvici, mixér nebo lis na ovoce v jednom designu.

Děkujeme za rozhovor